Chris Frieswijk nam namens ons deel aan het programma 28 Times Cinema tijdens de Venice Days. Hieronder lees je zijn verslag over hoe het daar was en wat hij heeft meegemaakt en geleerd.

Chris Frieswijk

Inmiddels ben ik terug in Nederland na het 28 Times Cinema programma tijdens het film festival van Venetië. Ik mocht samen met 27 collega EU-vertegenwoordigers het festival bijwonen om te schrijven, te discussiëren, te leren en uiteraard te genieten van film, film en … film. Tussen alle viewings, panels en workshops door was het soms lastig de tijd te vinden om wat te eten of voldoende te slapen. Gelukkig was er de Italiaanse espresso om enigszins te compenseren voor het gebrek aan slaap. Het was ontzettend inspirerend en leerzaam. Op sommige momenten leek ‘thuis’ een vaag begrip daar ergens in de verte. En geloof me, veel keus heb je niet als je gemiddeld zo’n drie keer per dag meegenomen wordt in de fantasiewerelden van filmmakers van over heel de wereld.

28 keer Europa: de jury van de Venice Days Award
Het is een unieke gewaarwording onderdeel te zijn van een groep waarin niemand dezelfde nationaliteit deelt. Deze diversiteit aan cultuur, gebruiken en inzichten maakte het, vooral voor mij als liefhebber van cultuur en reizen, erg bijzonder. Ik deelde mijn appartement met onder andere Finland, Malta, Tsjechië en Kroatië, en ik noem ze niet enkel bij land van herkomst om het duidelijk te maken aan jou als lezer. Nee, zo noemde wij elkaar de eerste dagen simpelweg omdat dit makkelijker te onthouden was dan alle 27 namen.

Opvallend was hoe iedereen op zijn of haar eigen manier met film bezig is in het dagelijks leven, zo gedreven, maar zo verschillend. Er waren filmmakers, scenarioschrijvers, filmwetenschappers, theatermakers en gewoon hele enthousiaste liefhebbers. Zo bracht ook ieder een eigen visie mee zodra we over films praatte. Iets dat de discussie deed oplaaien zodra we begonnen met ons juryoverleg; wij waren de uitverkorenen die de eerste Venice Days Award uit mochten reiken en daarmee geschiedenis mochten schrijven. En hoe kom je met zo’n grote groep nu tot een besluit, hoor ik je denken? Gelukkig waren er Karel Och, de directeur van Karlovy Vary film festival en Argentijns filmmaker Diego Lerman om alles in goede banen te leiden.

De lijst van de dertien films uit onze selectie is te vinden op de website van Venice Days. De drie films die wij vrij unaniem voor de prijs hebben genomineerd waren Les Nuits d’Été (Mario Fanfani), Tussen 10 en 12 (Peter Hoogendoorn) en Retour à Ithaque (Laurent Cantet). Na de uiteindelijke stemronde werd de briljante film Retour à Ithaque tot winnaar gekozen.

Het leven van een criticus
Naast alle andere bezigheden volgde ik een workshop filmkritiek van Peter Paul Huth, een bekend criticus in Duitsland. Een bijzonder leuke en leerzame ervaring, maar als je er eenmaal aan begint is het een rollercoaster. Elke film die ik gezien heb had wel iets waarover ik wilde schrijven en elke keer is het weer zoeken naar die balans in je stuk, je hebt immers een verantwoordelijkheid naar zowel de maker als de kijker. Ook wil je natuurlijk niet te lang wachten nadat de première van een film geweest is. Het helpt dan niet mee als het appartement waar je je rust hoopt te vinden een blackout van twee dagen ondergaat, of dat het internet er om het half uur mee ophoudt. Achteraf om te lachen, maar op het moment zelf niet zo zeer… Gelukkig was daar de algemene persruimte. Een zaal waar de hele dag door honderden journalisten zitten te schrijven. Op de site van Cineuropa kun je alles lezen wat ik en mijn 27 vrienden geproduceerd hebben, ook zijn er foto’s en video’s te vinden.

Uiteraard is het niet mogelijk de vloedgolf aan indrukken, inspiratie en ideeën nu samen te vatten in dit artikel. De prachtige films die ik gezien heb, de regisseurs en producenten die ik heb mogen spreken en de algehele sfeer van een filmfestival als dat van Venetië hebben mijn kijk op de filmindustrie absoluut een nieuwe richting ingeleid. Nog even een tipje van de sluier, uiteraard: onthoud de titels H. en Labour of Love. Twee kunstwerken in het bijzonder.