Te zien op 24 juni en 1 juli.  De eerste lange speelfilm van Pim de la Parra is geënt op Hitchcocks Rear Window.

Wanneer een kamerhuurder een gat achter een schilderijtje in de muur ontdekt, raakt hij al gauw in de ban van de dingen die hij aan de andere kant van de muur ziet gebeuren. Dingen die het daglicht niet kunnen velen, zo lijkt het, en het schokkende slot van de film bevestigt de medisch student in zijn waarneming.

Een ‘sex and psycho-suspense mystery’ noemde Pim de la Parra zijn eerste lange speelfilm, een Engelstalige, Nederlands-Duitse coproductie van Scorpio Films. Voor het verhaal liet hij zich inspireren door Hitchcocks Oscargenomineerde Rear Window (1954). Voor het camerawerk contracteerde De la Parra Frans Bromet, die daarvoor slechts op 8- en 16mm had gedraaid. Hoewel de ontvangst in Nederland wat lauw was, verkocht Scorpio de rijkelijk met blote dames gestoffeerde thriller aan zo’n 65 landen. Vooral in Duitsland deed Besessen het goed. Martin Scorsese, toen nog filmdocent aan de universiteit van New York, leverde een bijdrage aan het scenario.

Met voorfilm Joop (NL, 1969, Pim de la Parra), waarin een onhandige man zijn laatste kans op een blijvende liefde verspeelt. De la Parra schoot deze komische korte film veertien dagen voor de première van Obsessions, als voorfilm (10′).

 

Kaartjes koop je hier: Obsessions